BOKA DIN HANDLEDARUTBILDNING

De tre ledande trafikskolorna på Östermalm har startat ett samarbete för att erbjuda bokning av handledarutbildning, (även kallad introduktionskurs för handledarskap) till ett lågt pris flera dagar i veckan. Vi har nu gjort det möjligt för dig med ett pressat schema. Genom detta samarbete med de största trafikskolorna i innerstan kan vi nu erbjuda Stockholms bredaste utbud av tider.

Enkelt och smidigt!

HANDLEDARUTBILDNING

350:–

Boka och betala din introduktionsutbildning

Boka här

Har vi ingen tid som passar dig?

Jarla Trafikskola finns även i dessa adresser: Travbanevägen 1, Bromma, Karlbergsvägen 18, Odenplan, Johan Skyttesväg 187C, Älvsjö, Valhallavägen 82, Östermalm, samt Dahlbergs Bilskola på Roslagsgatan 4, Vasastan. Deras kurstillfällen hittar du här:

JARLA TRAFIKSKOLA
DAHLBERGS BILSKOLA

Tips på vägen!

Många elever kombinerar körkortsutbildningen med att övningsköra privat. För att göra den privata körtiden så effektiv som möjligt rekommenderar vi att handledaren följer med på en eller flera lektioner. Läraren kan då ge tips och råd för fortsatt träning på egen hand.

Vill du börja övningsköra privat, måste du som elev samt din handledare genomgå en handledarutbildning. Handledarutbildningen är obligatorisk och vi föreslår att ni genomgår den vid ett och samma tillfälle. Detta för att båda ska kunna delta i gemensamma diskussioner som vi har under utbildningens gång.

Utbildningen pågår i ca 3,5 timmar.

Ansökningar om handledarskap finns på transportstyrelsen.

Varför handledarutbildning?

Denna utbildning ger en betydelsefull kunskap till både handledaren och eleven vid privat övningskörning.

Handledarutbildningen ger information om:

• handledarens ansvar vid övningskörning.
  • vikten av kör- och trafikerfarenhet för den allmänna trafiksäkerheten.
  • vilka krav som gäller vid förarprov, trafikverkets teoriprov och uppkörning, trafikregler, planerad körning, trafiksäkerhet, miljö samt EcoDriving körning.
  • tolkningen av olika trafiksituationer och hur dessa kan utläsas olika beroende på körerfarenheten man har.

För att Transportstyrelsen skall kunna godkänna dig som elev måste du ha:

• ett giltig körkortstillstånd
  • fyllt 15 år och 9 månader
  • genomgått handledarutbildningen
  • en godkänd id- handling

För att Transportstyrelsen skall kunna godkänna din handledare måste denne ha:

• fyllt 24 år
  • haft körkortet i minst 5 år och inte fått det återkallat i mer än tre månader, under de senaste åren.
  •  ej haft körkort med villkor om alkolås de senaste åren.
  • ett körkort utfärdat i Sverige eller annat land inom EES
  • vana och skicklighet av att köra bil.

Efter genomförd och godkänd utbildning rapporterar bilskolan direkt till Transportstyrelsen. Därefter blir utbildningen godkänd och ni kan börja övningsköra privat.