BOKA RISKETTAN

Riskutbildning del ett och två är ett resultat av Nollvisionen. Visionen siktar mot en framtid där människor inte skadas eller dödas i vägtrafiken. Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige och är bestämd av Riksdagen. Riskettan och risktvåan måste genomföras innan Trafikverkets teoriprov och uppkörning. Kurserna är därför obligatoriska. Du behöver inte ha ett godkänt körkortstillstånd för att genomföra Riskettan. Vi rekommenderar dig att genomgå kursen i början av din körkortsutbildning. Riskutbildningarna är giltiga i 5 år. Vill du ta ytterligare körkortsbehörighet måste du genomgå en ny riskutbildning.

Vi på Ekmans bilskola har gjort det möjligt för dig med ett pressat schema. Genom ett samarbete med de största trafikskolorna i innerstan kan vi nu erbjuda Stockholms bredaste utbud av tider till dig som ska gå Riskettan.  Detta möjliggör att du kan boka in det datumet som passar bäst för dig.

RISKETTAN

420:–

Boka och betala Riskettan

Boka här

Har vi ingen tid som passar dig?

Jarla Trafikskola finns även i dessa adresser: Travbanevägen 1, Bromma, Karlbergsvägen 18, Odenplan, Johan Skyttesväg 187C, Älvsjö, Valhallavägen 82, Östermalm, samt Dahlbergs Bilskola på Roslagsgatan 4, Vasastan. kurstillfällen hittar du här:

JARLA TRAFIKSKOLA
DAHLBERGS BILSKOLA

Del 1 – Riskettan

Meningen med riskutbildningen är att du ska bli en säkrare och bättre förare. Riskettan varar i ca 3,5 h och kursen fokuserar på hur trötthet, droger och alkohol kan påverka dig som förare samt vilka konsekvenser detta kan leda till för övriga trafikanter.

Varför Riskettan?

Under riskutbildningen deltar du i olika diskussioner rörande konsekvenser i trafiken. Vi diskuterar vad som ökar riskerna samt hur risker kan undvikas.

Under utbildningstillfället tar vi bl.a. upp:

• Hur du kan bli en säker och ansvarsfull förare.
  • Hur du kan öka din medvetenhet i trafiken
  • Hur du kan skapa kunskap om risker och farliga beteenden och lära dig hur man på ett säkert sätt kan förutse och hantera farliga situationer.
  • Hur du kan öka din förståelse rörande risker och risktagande.
  • Hur Sveriges regler för rattfylleri och trötthet i trafiken ser ut.
  • Hur olika gruppers olycksrisk varierar, som t.ex. män, kvinnor, yngre och äldre.
  • Hur passagerare, mobiltelefonanvändning, stress och mycket annat påverkar dig som förare.